Friday, April 1, 2016



Jenis-jenis tampalan
1. Tampalan sewarna gigi
Tampalan ini mempunyai warna yang seakan-akan warna gigi. Contoh material yang boleh digunakan ialah composite, glass ionomer cement dan compomer. Ia biasanya menjadi pilihan untuk tampalan gigi hadapan kerana ia estetik dan menyerupai warna asal gigi. Tampalan jenis ini juga boleh digunakan untuk tampalan gigi belakang yang tidak terlalu besar namun biasanya ia tidak setahan tampalan amalgam. Tampalan jenis ini juga sangat sensitive kepada kontaminasi air liur, oleh itu gigi yang hendak ditampal perlu diasingkan menggunakan empangan getah (rubber dam). Material seperti ‘glass ionomer cement (GIC)’ dan compomer pula mengandungi fluoride yang diperlukan untuk menentang pembentukan gigi berlubang.
Contoh gigi yang ditampal menggunakan tampalan sewarna gigi:
gigi-berlubang
Gigi berlubang
gigi-tampalan-composite
Tampalan ‘composite’
2. Tampalan amalgam
Amalgam adalah satu material yang telah digunakan untuk menampal gigi semenjak lebih 50 tahun yang lalu. Ia adalah satu bahan yang tahan lama dan umumnya lebih tahan jika dibandingkan dengan tampalan sewarna gigi. Amalgam sering digunakan untuk menampal gigi belakang kerana ia berwarna perak (silver) dan kurang menarik jika digunakan untuk menampal gigi hadapan. Amalgam juga menjadi pilihan untuk menampal gigi yang sukar untuk diasingkan daripada kontaminasi air liur. Ia juga kerap digunakan untuk menampal gigi belakang yang telah dirawat dengan rawatan akar kerana ia lebih kuat dan tahan lebih lama.
Contoh gigi yang ditampal dengan amalgam:
gigi-ditampal-amalgam
Gigi yang ditampal dengan amalgam
3. Tampalan menggunakan ‘stainless steel crown (SSC)’
Selain daripada tampalan sewarna gigi dan amalgam, kadang kala doktor gigi juga menggunakan sejenis bahan yang dipanggil ‘stainless steel crown (SSC)’. Bahan ini sering digunakan untuk gigi belakang kerana ia juga berwarna perak (silver) dan digunakan terutamanya apabila gigi yang berlubang itu sudah tidak mempunyai banyak struktur gigi yang tinggal atau selepas rawatan akar. Ia digunakan untuk melindungi struktur gigi yang tinggal sepenuhnya untuk mengelakkan gigi tersebut pecah. SSC adalah bahan yang sangat tahan lama dan sekiranya ia digunakan untuk gigi susu, biasanya ia akan kekal lama dan tanggal apabila gigi susu itu tertanggal daripada rahang (exfoliation). SSC juga menjadi pilihan untuk merawat gigi yang mempunyai struktur gigi yang lemah seperti hypoplastic, hypomineralisation, amelogenesis imperfecta dan dentinogenesis imperfecta ataupun gigi yang retak, kerana ia dapat melindungi gigi sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment